Lemvigh-Müller i nyt strategisk opkøb

Stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller har netop opkøbt handelsvirksomheden Elworks. Opkøbet, der er grossistens andet i år, positionerer med ét slag Lemvigh-Müller som en vægtig leverandør til byggemarkeder og detailhandel

Med opkøbet af Elworks, der er et stærkt brand inden for el-artikler, kan Lemvigh-Müller levere en betydelig del af de produkter, som landets byggemarkeder har på hylderne.

”Vi har en klar strategi om at styrke Lemvigh-Müllers position på detailmarkedet, hvor vi vurderer, at der både nu og i fremtiden er attraktive vækstmuligheder for koncernen. Som led i den strategi købte vi tidligere i år handelsvirksomheden G. Funder. Med Elworks i familien får vi et rigtig stærkt setup, for det betyder, at vi nu kan tilbyde byggemarkederne en meget bred, samlet pakke af de produkter, de har på hylderne – enten som mærkevarer eller som own brand-produkter”, siger Morten Trolle, adm. dir. i Lemvigh-Müller.

Lemvigh-Müller har i mange år solgt vvs-produkter og enkelte el-artikler til byggemarkeder gennem selskabet LM-Unitrade. Med de to nye virksomhedsopkøb er produktprogrammet stort set komplet og omfatter, ud over el- og vvs-artikler, bl.a. reb, malergrej, spraymidler, rengøringsartikler, koste, pensler, søm og skruer. En del af sortimentet er også interessant for dagligvarehandlen, og Lemvigh-Müller vil derfor også positionere sig som en attraktiv leverandør til supermarkeder og anden detailhandel.

Får fem ben at stå påMorten Trolle

Selvom det kan virke som om, Lemvigh-Müller er på opkøbsturné, så er der ifølge Morten Trolle umiddelbart ikke flere opkøb i sigte.

”Vi er i forvejen en betydelig leverandør af stål og tekniske komponenter til industrien, el- og vvs-installationsbranchen samt byggeriet. Med de to seneste opkøb har vi skelettet til at udvikle et femte ben at stå på, og det vil vi arbejde på i den kommende tid”, siger Morten Trolle.

Han understreger, at Lemvigh-Müllers udvidelse af aktiviteterne i forhold til byggemarkeder og detailhandel ikke vil ændre på forholdet til kunderne på det professionelle marked, hvor virksomheden har størstedelen af sin omsætning på 5,6 mia. kr.

”Der er til gengæld nogle spændende synergier, som er oplagte at udnytte - fx er en stor del af Elworks og G. Funders produkter også interessante for industrien, byggeriet og installationsbranchen”, siger Morten Trolle.

Fra 15 til 1.200 medarbejdere

Elworks, der har hovedsæde i Frederikshavn, har hidtil været ejet af brødrene Henrik og Peter Holst Andersen. Virksomheden fortsætter på samme adresse med de nuværende 15 ansatte som et selvstændigt firma i Lemvigh-Müller-koncernen under ledelse af adm. dir. Henrik Holst Andersen, mens Peter Holst Andersen fortsat vil drive brødrenes kinesiske produktionsselskab og belysningsvirksomhed.

Henrik Holst Andersen ser Lemvigh-Müller som et rigtig godt match for Elworks og siger:

”Lemvigh-Müller er en solid, veldrevet virksomhed med et stærkt logistikapparat, en velsmurt organisation med 1.200 medarbejdere og en stor kontaktflade til markedet. Samtidig er det en virksomhed med stærke værdier, hvilket skinner igennem i medarbejderpolitikkerne og i omverdenen, hvor Lemvigh-Müller løfter et socialt ansvar fx i forhold til at få udsatte grupper ind på arbejdsmarkedet. Jeg er sikker på, at vores nye ejere kan åbne nye døre for Elworks og udgøre en langtidsholdbar platform for vores videre udvikling.”.