Login lemu.dk

Få adgang til over 300.000 forskellige produkter

Indtast din e-mail og få tilsendt din kode:

Fortryd
da
news image

Fremtidens maskinfabrik er omdrejningspunkt for viden

Maskinfabrikken TRECO løfter sig ud af hård priskonkurrence ved at koordinere viden, kompetencer og logistik

TRECO i Aalestrup i Nordjylland ligner ved første øjekast mange andre danske maskinfabrikker. Her bliver metalplader og -profiler bearbejdet med laserskærings-, stanse-, og bukkemaskiner og svejset sammen, så de kan indgå i blandt andet sorterings- og produktionsanlæg over det meste af kloden. 

Alligevel adskiller TRECO sig fra de fleste af sine inden- og udenlandske konkurrenter. Virksomheden har gjort op med den traditionelle underleverandørrolle, hvor prisen er altafgørende. I stedet definerer TRECO sig selv som ekspert i udvikling, sourcing og logistik. Kernekompetencen er at tilbyde kunderne stadig mere komplette serviceydelser, og hvis medejer og -grundlægger Per Therkildsen vurderer, at en samarbejdspartner kan udføre eksempelvis en bearbejdningsopgave mere effektivt end virksomheden selv, så bliver den outsourcet.   

- Hvis det eneste, du kan tilbyde en kunde, er bearbejdning, er din eneste konkurrenceparameter reelt din pris. Og du kan godt vinde en kunde på prisen, men så er du også stensikker på, at du en dag kommer til at miste ham igen på prisen. Derfor går vi aldrig ud og konkurrerer på prisen alene, siger Per Therkildsen, der leder produktionen i den 70 mand store virksomhed.

Får flere og flere opgaver

TRECO_02


Per Therkildsen, medgrundlægger og -indehaver af maskinfabrikken TRECO. 

Strategien er udviklet og forfinet, siden Per Therkildsen og medejerne Preben Pedersen og Allan Prang grundlagde virksomheden for 25 år siden. Den har betydet, at kunderne har overladt flere og flere opgaver til TRECO. De nordjyske maskineksperter udvikler og bygger blandt andet udstyr og materiel til logistikfunktioner i brev- og pakkedistributionscentre, lufthavne og biblioteker. 

Kundekredsen tæller en række store danske og udenlandske industrikoncerner, og et afsnit af TRECO er i realiteten en afdeling af pumpeproducenten Grundfos, som har valgt at outsource et produktsegment fuldstændigt til TRECO. Lige fra deltagelse i produktudvikling over produktion og pakning til distribution til slutbrugerne.

Per Therkildsen lægger især vægt på at TRECO skiller sig ud fra konkurrenterne målt på produktkvalitet og overholdelse af leveringstider. Samtidig skal der være plads til at hjælpe den kunde, der er kommet i bekneb for en opgaveløsning i en fart. Det kræver minutiøs planlægning, høj fleksibilitet og leverandører, der er indstillet på at byde ind med løsningsmuligheder, også når det handler om her og nu-opgaver. TRECO arbejder nu på fjerde år tæt sammen med stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller, og Per Therkildsen prioriterer en relation, der er baseret på høj gensidig tillid mellem parterne.

- Selvfølgelig skal prisen være konkurrencedygtig, men jeg har svært ved at forstå dem, der shopper rundt til hver enkelt ordre. For det første bruger man lang tid på at hente en relativt marginal besparelse, for det andet kommer den ofte på bekostning af leveringssikkerheden, og det holder ikke i forhold til den måde, vi har skruet vores forretning og organisation sammen på. Det hjælper mig ikke, at jeg på papiret kan købe mine materialer billigere, hvis jeg ikke kan få dem leveret. Så risikerer jeg at miste min kunde, og den risiko er jeg ikke parat til at løbe, siger han.

Køber det meste i webshop

TRECO_01
Vinni Adén, indkøbsansvarlig hos maskinfabrikken TRECO. 

TRECOs løbende daglige indkøb bliver håndteret af virksomhedens indkøbsansvarlige, Vinni Adén. Hun er blandt de Lemvigh-Müller-kunder, der har taget e-handel mest til sig og anslår selv, at 90 pct. af TRECOs indkøb af stål og aluminium hos Lemvigh-Müller i dag sker via B2B-webshoppen Mit Lemu. Alligevel sætter hun pris på, at TRECOs faste kontaktperson i Lemvigh-Müllers afdeling i Randers, industrisælger Heinz Møller Christensen, er let at få fat i.

- Det betyder meget for mig, at jeg kan ringe og få hjælp i en fart, for eksempel til valg af det rigtige materiale, når der opstår en hastesag. Vi planlægger selvfølgelig vores indkøb så godt som muligt, men vi får også ofte en specialopgave ind, hvor vi har brug for materialer, som vi ikke selv har på lager. I de situationer er det afgørende for mig, at jeg oplever en leverandør, der strækker sig til det yderste for at hjælpe mig, siger Vinni Adén.

Hos Lemvigh-Müller kommer over halvdelen af ordreindgangen i dag digitalt, men det tal dækker over store forskelle. Nogle kunder er meget langt fremme og køber stort set selv alt via nettet, mens andre tager nethandelen til sig i et mere roligt tempo. Det stiller store krav virksomhedens nethandelsløsning, konstaterer Kim Øxenholt, der er direktør for e-business og marketing.

- Vi skal imødekomme de mest digitalt orienterede kunder, der forventer avancerede funktioner som adgang til værktøjer, der kan være med til at gøre deres arbejdsdag nemmere. Samtidig skal vi sikre en høj brugervenlighed, der åbner de mere traditionelt orienterede kunders øjne for mulighederne for at købe ind via nettet, siger han.



;