Login lemu.dk

Få adgang til over 300.000 forskellige produkter

Indtast din e-mail og få tilsendt din kode:

Fortryd
da
Åbn

Unikt pilotprojekt kan løse energiproblemer i Grønland

Et solcelleanlæg af denne størrelse og type er aldrig før installeret så højt mod Nord. Målet med Grønlands første hybridanlæg er at finde ud af, om man kan sikre mere bæredygtig energi i et arktisk klima

”Hvad skal bort - dieseltransport; hvad skal ind - sol og vind”. Sådan kunne 1970’ernes slogan mod atomkraftværket Barsebäck let omskrevet lyde om Grønlands kamp for mere bæredygtig energi.

For bliver et forsøg i bygden Igaliku med et 670 kvadratmeter stort solcelleanlæg, der står på jorden, med 67 vindturbiner ovenpå en succes, er det planen, at yderligere 60 til 65 anlæg skal bygges. Og det kan få stor betydning for Grønlands økonomi og energiforbrug, fortæller teamleder hos Lemvigh-Müller Lars Thode, som bl.a. har været med til at beregne anlæggets størrelse:

”Ud over billigere el vil det alt andet lige være til gavn for miljøet, at der bruges mindre diesel, og at der skal transporteres mindre oliebaseret brændstof. Samtidig vil det betyde mindre vedligeholdelse af dieselanlæg, som vil blive aflastet en stor del af året. Det er positivt på flere områder”.

Halvt så meget olie

Det er forsyningsselskabet Nukissiorfiit, som står bag forsøget. Selskabets forventning er, at hybridanlægget ved at kombinere sol, vind og en batteribank vil kunne halvere bygdens årlige dieselforbrug, som er på omkring 55.000 liter, og forlænge levetiden for dieselgeneratoren, som stadig skal bruges, når der hverken er sol eller vind, og batterierne er tømt. Nukissiorfiit regner med, at anlægget i hele perioden fra tidlig forår til sen efterår kan producere en væsentlig del af energien fra sol eller vind.

Som det er nu, får de fleste byer og bygder elektricitet fra dieseldrevne el- og kraftværker. På grund af manglende infrastruktur er det nødvendigt at sejle brændstof til mange bygder i Grønland. Konsekvensen er, at en kilowatt-time kan koste ca. dobbelt så meget, som man betaler for eksempel i Danmark.

Solceller

Særligt vindstærke solceller

På grund af det barske klima omkring bygden har det været nødvendigt med et anlæg, der kan modstå kraftig vind, helt op til 60 meter i sekundet eller omkring 215 km/t, fortæller Lars Thode:

Hybridanlægget blev sat i drift i juli 2017, men det er endnu for tidligt at sige, om projektet bliver en succes. Det ved man først, når anlægget har kørt i mindst et år.

Lars Thode fortæller dog, at foreløbige målinger viser, at ydelsen fra anlæggets solcelle-del allerede ligger over det, som projektets beregninger lovede.

Du kan se en film om projektet på Nukissiorfiits hjemmeside

LEMU bruger cookies. Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info, om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Hvis du accepterer og/eller lukker denne besked, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på LEMU.dk