Login lemu.dk

Få adgang til over 300.000 forskellige produkter

Indtast din e-mail og få tilsendt din kode:

Fortryd
da
news image

Egen lastbilsflåde giver miljøfordele

Mindre CO2-udledning og ti biler færre på grund af effektiv planlægning og massiv investering i nyt og miljørigtigt materiel.

Mindst to millioner liter diesel. Så meget brændstof har Danmarks største stål- og teknikgrossist, i selv et konservativt skøn, sparet siden 2013. Besparelsen er nået dels ved at optimere kørslen på flere områder, dels ved at udskifte samtlige lastbiler og kun køre med markedets mest miljøvenlige materiel.

Analyse hjælper chaufførerlastbilsflåde giver miljøfordele

Samtidig er Lemvigh-Müller begyndt at anvende et avanceret elektronisk planlægningssystem og et online system i alle virksomhedens 36 lastbiler. Systemet analyserer konstant chaufførernes måde at køre på og vejleder chaufføren til at køre endnu mere energirigtigt og hele tiden bruge så lidt brændstof som muligt.

Mange ton CO2 sparet

Bilerne kører nu omkring en kilometer længere på literen end tidligere. Går man ud fra det gængse tal, at en liter diesel udleder cirka 2,6 kilo CO2, har Lemvigh-Müller nedbragt sin CO2-udledning med mindst fem millioner ton, eller samme mængde som kommer fra mere end 700.000 danskere om året.

Den rigtige retning

For Jesper Terp Christensen, ansvarlig for CSR og miljø i Lemvigh-Müller, er det helt i tråd med koncernens værdier og mål og et skridt i den rigtige retning:
 
”Helt overordnet vil vi medvirke til, at vores omverden behandles ansvarligt. At vi nedbringer vores lastbilers forbrug af brændstof, spiller godt sammen med arbejdet med at reducere vores belastning af miljøet ved at minimere alle former for udledninger og energiforbrug”, siger han.

Mere arbejde, men færre biler

I 2013 besluttede Lemvigh-Müller at udskifte alle biler og selv stå for at distribuere virksomhedens stål. Det mål nåede man i 2017. Og sammen med systemerne fra Mercedes, ’FleetBoard’ og ’AMCS Fleetplaner’, har grossisten kunnet reducere lastvognsflåden med hele ti biler. Det fortæller driftsleder Preben Mandsberg og fortsætter:
 
”De ti lastbiler, vi har kunnet skille os af med, skal oven i købet ses i lyset af, at vi samtidig har leveret endnu mere stål i perioden. Det, synes jeg, viser, hvor effektivt vi har arbejdet med det”.  

Øko-kørsel, perfekt ruteplanlægning og kortere ruter

Brændstofbesparelsen kommer desuden fra, at Lemvigh-Müller uddanner alle chauffører i at køre energirigtigt. Det er vigtigt, at chaufføren kender bilens køreegenskaber for fx at kunne lade bilen rulle længst muligt for egen kraft frem mod rødt lys. 
Sammen med uddannelsen hjælper bilens indbyggede computersystem løbende til med gode råd til chaufføren, og et styrings- og planlægningssystemet sikrer, at bilerne kører så direkte som muligt og dermed kortest muligt. Endelig sikrer man, at bilerne er udnyttet optimalt for at undgå spildkørsel.
 
”Vi kan se en klar forbedring af kørestilen hos stort set alle chauffører, hvor de bedste kører omkring 3,3 kilometer på literen mod tidligere 2,3. Vi følger vores CO2-udledning, for at den skal være så lav som muligt. Derfor er det væsentligt, at vi har ’hånd i hanke’ med alle led i planlægningen og udførslen af distributionen”, siger Preben Mandsberg.

Nemmere at overholde regler

En vigtig sidegevinst ved den måde, Lemvigh-Müller udfører planlægningen på, er, at man altid sikrer, at alle gældende regler for både vægtbegrænsninger og køre-hviletid overholdes. For Lemvigh-Müller er det naturligvis ekstremt vigtigt, at virksomhedens arbejde foregår i henhold til gældende lovgivning, understreger driftschefen.

Færre biler på vejene

Endelig kommer en del af Lemvigh-Müllers positive resultater for CO2-reduktion fra at standardisere selskabets materielflåde, både lastbiler og efterspændte enheder, fx kraner. Ved at standardisere flåden og sikre, at alle biler fx kan betjene miljøzoner i større byer, giver det en fleksibilitet, der betyder, at man bedre kan udnytte bilerne. Det betyder igen, at der skal færre biler på vejen og køres færre kilometer.  
 
”Tidligere havde vi en blandet landhandel af forskellige bilmærker og trailere. Det gjorde, at der hver dag skulle tages en række specialhensyn til, hvilken bil der kørte hvor. Men med en ny, ensartet og standardiseret flåde kan vi langt bedre styre og optimere kørslen”. 
 
Siden 2017 har Lemvigh-Müller selv stået for at levere stål i hele landet med egen moderne lastvognsflåde.

 

Fakta

  • Lemvigh-Müller råder i alt over 36 lastbiler: 20 i Randers, 4 i Kolding og 12 i Køge
  • Der er ansat 52 chauffører
  • Lastbilerne er alle fra Mercedes-Benz. Fem er af typen ’Antos’, resten af typen ’Actros’.
  • Der køres årligt i Danmark omkring 1.360 mio. km godstransport med danske lastbiler over 6 ton. Eller 34.000 gange rundt om jorden
  • 80 % er vognmandskørsel
  • Brændstofomkostningerne udgør op til ca. en tredjedel af de samlede omkostninger.
;