Login lemu.dk

Få adgang til over 300.000 forskellige produkter

Indtast din e-mail og få tilsendt din kode:

Fortryd
da
news image

Da DFDS forvandlede passagerskib til messecenter

Den stod på alt andet end rutine-opgaver for Oslobådens besætning, da Lemvigh-Müller i uge 10 havde chartret skibet for at holde fagmesse

Crown Seaways – muligvis bedre kendt som Oslobåden i daglig tale – sejler normalt tusindvis af rejselystne passagerer mellem den danske og den norske hovedstad. Ruten og arbejdsopgaverne sidder på rygraden for den 200 mand store besætning.

Hver dag en ny havn

Men når en stål- og teknikgrossist får den idé at bruge skibet som messehal for 3.000 besøgende over tre dage i tre danske havne, skal det forberedes godt og grundigt. Selve det håndværksmæssige i sejladsen er ikke en svær opgave for navigatørerne – men alt det, der ligger bag et sådant arrangement, er en helt anden sag. 
 
”Kajanlæggene i Aarhus og Fredericia er ikke beregnet til et skib som Crown Seaways. Vi besøgte derfor havnene i god tid inden messen for at sikre, at vi kunne ligge der forsvarligt. Vi sørgede derudover også for, at der blev bygget en landgang i passende højde og afstand mellem kaj og skib”, fortæller overstyrmand Sune Jordt.

Fra bildæk til dagligstue

Men det var ikke kun på ’broen’, der skulle lægges nye planer. Vogndækket skulle nemlig laves om til udstillingshal, hvor 150 af Lemvigh-Müllers leverandører kunne præsentere deres virksomhed og produkter for de mange besøgende.
 
”Vi skulle lave et bildæk om til en dagligstue. På den her årstid er der normalt så koldt dernede, at man kan se sin ånde – så derfor måtte vi installere strøm, varme og ventilation”, fortæller maskinchef Jørgen Grunert Pedersen.
 
Derudover blev dækket vasket, skrubbet og skuret – og der blev serveret kaffe i lange baner. Noget, man ikke ellers ikke gør et sted, hvor der normalt ikke opholder sig mennesker i særlig lang tid ad gangen.

Et afbræk i hverdagenKaptajn Jens Knudsen sørger blandt andet for at styre skibet sikkert i havn

Det, at der skete noget nyt ombord på skibet, kunne mærkes på hele besætningen, fortæller Crown Seaways’ kaptajn, Jens Knudsen: 
 
”Vi havde jo udstillerne med i tre dage, og vi fik en anden dialog med dem, end vi plejer at have med vores passagerer – de har jo ikke produkter med, når de går ombord. Det var et dejligt afbræk i hverdagen for os. Det, at man skulle udføre nogle nye opgaver, gav en anden form for energi, som man kunne mærke på hele besætningen. Det var sjovt og anderledes”.

”Yes, we will”

Der var dog ingen udfordringer, der ikke kunne løses – det var besætningens tilgang til arbejdsopgaverne. Og sammen med Lemvigh-Müller fandt de frem til gode løsninger. Ikke mindst fordi de to virksomheder var et godt match. 
 
”I DFDS har vi et motto, der hedder ’Yes, we will’. Hos Lemvigh-Müller er det ’Godt hjulpet’. De to ting binder os godt sammen, og man kan mærke, at Lemvigh-Müller er en professionel virksomhed, der yder en god service og gerne vil have, at deres kunder får et godt resultat”, siger Sune Jordt.

 

Det var anden gang, Lemvigh-Müller holdt fagmesse ombord på Oslobåden – første gang var i 2016. Dengang sejlede man København-Aarhus, men i 2018 blev ruten forlænget til Fredericia. I løbet af dagen lå skibet ved kaj og sejlede først om aftenen videre til næste havn.
 
;