Lemvigh-Müller tager klimakvantespring på grøn distribution

Danmarks største stål- og teknikgrossist og logistikgiganten DSV sætter fart under den grønne omstilling på vejene med en aftale om at udskifte ca. 1.700.000 liter traditionelt brændstof udskiftes med klimavenlig HVO100-biodiesel..

Snart får industri-, bygge- og håndværksvirksomheder klimavenlige leverancer af tekniske artikler, værktøj og værnemidler. Lemvigh-Müller går nemlig over til det fossilfri brændstof HVO100-biodiesel, der sparer klimaet for op til 90 pct. CO2.

”Bæredygtighed er højt på agendaen hos vores kunder. Både industrien og mange installationsvirksomheder har fokus på at reducere deres CO2-udledning til et minimum. Vi har en opgave i at hjælpe vores kunder i mål med det, og det ligger i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar. Ved at skifte til HVO100 hjælper vi vores kunder med at blive mere grønne, og vi bliver også selv grønnere – til gavn for klimaet”, siger Christian Herbert, kommerciel direktør, Lemvigh-Müller.

7 millioner klimavenlige kilometer

I første omgang har Lemvigh-Müller indgået en aftale med DSV, der står for distributionen af varer fra grossistens tekniske lagre. Fra 1. februar 2021 bliver der fyldt HVO100 på DSV’s lastbiler, svarende til hvor mange kilometer de kører for Lemvigh-Müller. Med 7,2 mio. kørte km årligt og et forbrug på 1.700.000 liter brændstof i 2020 vil det batte i klimaregnskabet.

Klima vs. corona

Lemvigh-Müller er den første danske grossist til at bruge HVO100. Morten Kjærgaard, Vice President i DSV Road, kalder da også aftalen unik og innovativ og siger:

”Jeg er utrolig stolt på DSV’s vegne. For ikke nok med at aftalen er et resultat af et tæt og løsningsorienteret samarbejde med vores mangeårige kunde Lemvigh-Müller, så sender størrelsesordenen på denne nationale aftale også et klart signal om, at viljen til grøn omstilling til gavn for alle i samfundet bestemt ikke er gået i stå, selvom corona-pandemien har stjålet dagsordenen”.

Kvantespring indenfor CO2-reduktion

Det er på distributionen, at grossister har deres største CO2-aftryk, og Lemvigh-Müller ser HVO100 som vejen frem i de kommende år, indtil det er muligt at køre på fx ren el:
”Vi ønsker en løsning, der her og nu skaber størst mulig forskel for klimaet og vores kunder i deres målsætninger for CO2-reduktion. Med HVO100 tager vi et kvantespring og fjerner op til 90 pct. af udledningen. Samtidig kommer det vores kunder i hele landet til gode, fordi distributionen gennem DSV er landsdækkende”, siger Christian Herbert.

En bæredygtighedsrejse

Den grønne omstilling handler dog ikke kun om distribution for stål- og teknikgrossisten:

”Vi ønsker at bidrage til en bæredygtig udvikling og er taget på en rejse, hvor vi skridt for skridt lancerer grønne tiltag. Som B2B-partner for industrien, byggebranchen og installationssektoren har vi fokus på løsninger, der hjælper dem med den grønne omstilling. Ud over grøn distribution, er det fx grønne produktlinjer og bæredygtige emballageløsninger, hvor vi er i fuld gang”, siger Christian Herbert.

Fakta om Lemvigh-Müllers og DSV’s HVO100-løsning

• Der findes forskellige typer biodiesel. Den mest miljøvenlige er HVO100, der
    er produceret 100 pct. af planteaffald og animalsk affald – altså restprodukter, der ellers ville gå til spilde. Der skal derfor ikke produceres nyt for at fremstille HVO100.
  • HVO100 kaldes også for 2. generations biodiesel, der er 100 pct. fossilfri og udleder op til 90 pct. mindre CO2 end fossilt brændstof.
  • DSV køber HVO100 i en mængde, der dækker distributionen af Lemvigh-Müllers leverancer, og tanker det klimavenlige brændstof på deres lastbiler.
  • DSV får biodiesel fra Q8, som garanterer, at den HVO100, der leveres til DSV og Lemvigh-Müller, ikke indeholder skadelig palmeolie og har en dokumenteret CO2-reduktion på op til 90 pct.
  • Aftalen med DSV rammer mere end 95 pct. af Lemvigh-Müllers CO2-aftryk på distributionen af tekniske leverancer.
  • DSV kørte 7,2 mio. km for Lemvigh-Müller og forbrugte cirka 1.700.000 liter traditionelt brændstof i 2020. Det svarer til 180 ture rundt om jorden.