Hjælp kunderne med at få styr på kemiprodukterne!
Hvad går Lemvigh-Müllers kemiservice ud på?
”Kort fortalt så kan vi hjælpe kunderne med at spare tid, overholde lovgivningen og holde styr på sikkerheden i forbindelse med brugen af kemiprodukter. Det foregår konkret ved, at jeg tager med vores sælgere på kundebesøg. Her gennemgår jeg bl.a. omfanget af deres kemiprodukter og tjekker, at de tilhørende sikkerhedsdatablade er korrekte og opdaterede. Jeg gennemgår også virksomhedens beredskabsplaner, flugtveje, opbevaring af kemiprodukter og andre forhold, der har betydning for, hvordan produkterne skal bruges. Og på den baggrund hjælper jeg med at udarbejde arbejdspladsbrugsanvisninger, også kaldet APB, for hvert enkelt produkt og opretter APB’erne elektronisk”.Hvorfor har kunderne brug for hjælp til det?
”Der er mange regler for brugen af kemiprodukter, og det kan tage lang tid at indhente, udarbejde og opdatere den lovpligtige dokumentation. I mindre installations- og byggevirksomheder har man typisk ikke en medarbejder ansat til det. Så er det måske en håndværker, der bliver bedt om at klare det. Det er tid, der går fra kerneopgaverne, og som ikke kan faktureres. Mange kender måske heller ikke reglerne og ved ikke, at produkter som fx helt almindeligt trælim og opvaskemiddel også kræver et sikkerhedsdatablad og APB”.Hvad er konsekvenserne, hvis der ikke er styr på kemiprodukterne?
”Ud over, at man risikerer at få påbud og bøder fra Arbejdstilsynet, så handler det om sikkerhed. Sikkerhedsdatabladene og APB’erne skal sikre, at de medarbejdere, der anvender kemiprodukterne ved, hvilke værnemidler de skal bruge, og hvilke forholdsregler de skal tage for ikke at udsætte sig selv for fare.
Ser man på Lemvigh-Müller som forhandler af kemiprodukter, så skal vi også overholde en række regler. Hvis en kunde bestiller et kemiprodukt, hvor sikkerhedsdatabladet mangler, så bliver varen stoppet på centrallageret, for så kan den ikke mærkes og pakkes korrekt, og vi skal også overholde lovgivningen om farligt gods. Det har den konsekvens, at kunden må vente på sin vare, til der er kommet styr på det – med risiko for, at han vælger at købe produktet et andet sted”.
Hvordan tager kunderne imod servicen?
"Foreløbig har jeg været med til 3-4 kundemøder, og det er umiddelbart gået godt. Jeg har ikke hørt så meget, men jeg satser på, at intet nyt er godt nyt! Når jeg først har fået startet arbejdet med at håndtere dokumentationen, er det nemlig relativt nemt at vedligeholde for kunden”.
Fakta
|