Lemvigh-Müller opkøber G. Funder

Med opkøbet af handelsvirksomheden G. Funder styrker Lemvigh-Müller sig på DIY- og detailmarkedet

Lemvigh-Müller har netop købt alle aktier i handelsvirksomheden G. Funder, der blandt andet sælger koste, pensler, reb og malergrej. Med opkøbet styrker stål- og teknikgrossisten sin position overfor detailhandlen og gør det selv-markedet (DIY)

”Vi har gennem et stykke tid arbejdet på at udbygge vores aktiviteter i forhold til detailhandlen og gør det selv-markedet, som vi anser som et strategisk vigtigt og spændende vækstområde i fremtiden. Lemvigh-Müller står i dag stærkt i forhold til industrien, byggebranchen og installationsbranchen og med opkøbet af G. Funder styrker vi nu også vores position som leverandør til byggemarkeder og detailhandlen, hvor G. Funder har oplevet stærk vækst de senere år. Vi har en forventning om, at det er et marked, som kan blive et betydende forretningsområde for Lemvigh-Müller-koncernen”, siger Morten Trolle, adm. dir. i Lemvigh-Müller.

Sortimenter supplerer hinandenG. Funder
G. Funder var oprindelig rebslageri og børstefabrik – og leverede blandt andet den kost, som viceværten Meyer svingede i ’Huset på Christianshavn’ i 1970’erne. Der er dog meget andet end koste og reb på hylderne hos G. Funder i dag – og netop sortimentet har været afgørende for opkøbet:

”G. Funder har et stærkt brand, der er opbygget gennem mange år, og et rigtig godt indarbejdet sortiment af koste, pensler, rengøringsartikler, reb, malergrej, måtter og spraymidler. Herudover ejer G. Funder også brandet Avenue, der blandt andet indeholder søm og skruer. Det gør virksomheden til noget nær det perfekte match til Lemvigh-Müller, da der ikke er overlap med vores sortiment til detailhandlen og gør det selv-markedet, så vi altså i fællesskab kan tilbyde et endnu bredere produktprogram”, siger Morten Trolle og fortæller, at Lemvigh-Müller gennem selskabet LM-Unitrade blandt andet forhandler el- og vvs-artikler til byggemarkeder.

Adgang til stærkt indkøbsnetværk
G. Funder fortsætter som et selvstændigt firma i Lemvigh-Müller-koncernen, og virksomheden beholder de 16 medarbejdere samt adressen i Ølsted, men der vil naturligvis blive lagt en fælles strategi for de to virksomheder, fortæller Morten Trolle og oplyser, at Lemvigh-Müller også fortsætter det strategiske samarbejde med sælgeren SAM-koncernen, der er en veletableret sourcing-virksomhed:

”Det betyder, at vi får adgang til et stærkt og agilt indkøbsnetværk i Europa og Fjernøsten. Samtidig indebærer det også, at SAM Partners ejer, Michael Duus, fortsat vil sidde i G. Funders bestyrelse. Vi er overbeviste om, at alle parter med opkøbet går styrket ind i fremtiden som en endnu mere attraktiv leverandør til byggemarkeder og detailbranchen”.