Login lemu.dk

Få adgang til over 300.000 forskellige produkter

Indtast din e-mail og få tilsendt din kode:

Fortryd
da
news image

Sådan får du styr på kemien

Du bruger sikkert rigtig mange kemiske produkter i løbet af arbejdsdagen – men håndterer du egentlig din lim korrekt? Eller dit opvaskemiddel? Eller olier?

Alt lige fra rengørings- og smøremidler til lim, spartelmasse og maling hører ind under kategorien ’kemiske produkter’. De fleste virksomheder har brug for mange af netop de produkter i løbet af arbejdsdagen, men det er ikke alle, der ved, hvordan de skal håndtere dem.

”Der er mange regler for brugen af kemiprodukter, og det kan tage lang tid at indhente, udarbejde og opdatere den lovpligtige dokumentation. I fx mindre installations- og byggevirksomheder har man typisk ikke en medarbejder ansat til det. Så er det måske en håndværker, der bliver bedt om at klare det. Det er tid, der går fra kerneopgaverne, og som ikke kan faktureres”, fortæller Sten O. Weiler, miljøassistent hos Lemvigh-Müller.

Ingen bøder, mere sikkerhed

Det er vigtigt, man håndterer kemien korrekt – og det handler ikke kun om at undgå påbud og bøder fra Arbejdstilsynet, det handler også om at skabe et godt og sikkert arbejdsmiljø for sine medarbejdere og kolleger.

”Den almindelige APV, altså arbejdspladsvurdering, indeholder en kemisk risikovurdering, som skal sikre, at medarbejderne bliver instrueret i, hvordan de skal håndtere de kemiprodukter, de arbejder med. Eksempelvis hvilke værnemidler de skal bruge, og hvilke forholdsregler de skal tage for ikke at udsætte sig selv for fare", siger Sten O. Weiler.

Sådan kan du få hjælp til kemien

Sten O. Weiler sidder til daglig med Lemvigh-Müllers kemihåndtering og har også ansvaret for farligt gods samt produktanmeldelse til Arbejdstilsynet af visse stoffer. Derudover tager han ud til Lemvigh-Müllers kunder og hjælper med deres kemihåndtering – han kan fx hjælpe med at få oprettet WPI'er (workplace instructions) og vejlede om opbevaring og affaldshåndtering.

”Kort fortalt hjælper jeg virksomheder med at spare tid, overholde lovgivningen og holde styr på sikkerheden i forbindelse med brugen af kemiprodukter. Mange kender måske ikke reglerne til bunds og ved ikke, at produkter som fx helt almindeligt trælim og opvaskemiddel kan kræve et sikkerhedsdatablad”.

Du kan også få besøg af Sten O. Weiler, hvis du har brug for hjælp til at gå styr på kemien. Kontakt din sædvanelige kontaktperson hos Lemvigh-Müller for at høre mere.

3 ting du skal være særlig opmærksom på

  1. Den arbejdsmiljøansvarlige skal have styr på instrukserne til medarbejderne – ellers kan det udløse påbud.
  2. Medarbejderne skal altid have de korrekte værnemidler til rådighed – og de skal aftages efter brug og evt. opbevares og rengøres korrekt.
  3. Anvend de korrekte sikkerhedsforanstaltninger til opgaven – fx kan utilstrækkelig udsugning medføre påbud eller bøder
;