30. november 2021

Effektiv og pladsbesparende tagafvanding til ikonisk domicilbygning

Geberits innovative tagafvandingssystem Pluvia sikrer effektiv og pladsbesparende bortledning af regnvand fra tagfladen på aktuatorproducenten Linaks seneste cirkelrunde produktionsbygning.

Når Linak har brug for mere plads, bliver der ikke tænkt i standardiseret elementbyggeri. De tre seneste tilføjelser til aktuatorproducentens industrikompleks i Guderup på Als er opført som cirkelrunde bygninger, tænkt til at understøtte en organisationsfilosofi, hvor centrale funktioner også fysisk er placeret i centrum.

Geberit og Lemvigh-Müller arbejdede tæt sammen for at optimere logistikken i det krævende projekt.

Selvrensende og pladsbesparende system

Også i de tekniske installationer er der tænkt innovativt. Til at aflede regnvand fra den vandrette tagflade på Linaks helt nye Runde 3-bygning er valget faldet på Geberits tagafvandingssystem Pluvia. Den grundlæggende ide i Pluvia-systemet er, at rørsystemet dimensioneres, så det hurtigt fyldes med vand. Det skaber et undertryk, som suger vandet videre med høj hastighed. Undertrykket gør fald på rørføringer fra tagbrøndene unødvendigt, og det kraftige flow gør systemet selvrensende og betyder, at der er behov for færre tagbrønde end i et tilsvarende, traditionelt afvandingssystem. Inde i bygningen sparer den vandrette rørføring plads. De egenskaber har været med til at gøre Pluvia til en efterspurgt og udbredt løsning i eksempelvis lagerbygninger.

Installationen af Linak Runde 3’s Pluvia-tagafvanding er udført af teknikentreprenøren Bravida, som har stået for VVS-entreprisen. Den løbende koordinering af levering af Pluvia-komponenter samt andet VVS-materiel til projektet har Lemvigh-Müllers VVS-projektafdeling taget sig af, mens Geberit Danmark har trænet Bravidas montører i at arbejde med de systemspecifikke Pluvia-komponenter, som sikrer korrekt montering og effektive arbejdsgange.

Nem daglig logistik

For Bravidas projektleder på Linak Runde 3, Per Buhl, har trepartssamarbejdet betydet, at han kun har behøvet kontakte Lemvigh-Müller, når projektrevisioner eller andre forhold har gjort det nødvendigt at justere leveringer.

”Vi har kun haft Lemvigh-Müller som kontaktpunkt i forhold til for eksempel returnering eller supplerende levering. Det er den slags detaljer, som er afgørende for fremdriften i komplicerede projekter,” siger Per Buhl.

Tæt dialog skaber vellykkede projekter

Jan Mikkelsen, teknisk salgskonsulent hos Geberit Danmark, ser effektivt samarbejde baseret på tæt dialog mellem leverandør og grossist som en af de mest afgørende forudsætninger for vellykkede teknikprojekter.

”Entreprenørens væsentligste interesse er at kunne arbejde derudaf med projektet uden forstyrrelser eller afbrydelser, og vores interesse er at leve op til det, entreprenøren forventer. Det hjælper Lemvigh-Müller os med i kraft af et kompetent VVS-projektkontor og et effektivt logistisk set-up,” siger han.

Fakta: Sådan arbejder Lemvigh-Müller med VVS-projekter

Lemvigh-Müllers VVS-projektafdeling består af otte ansatte; fire specialiserede sælgere, to projektkoordinatorer og to beregnere. Medarbejderne i afdelingen er typisk uddannet i VVS-branchen eller har omfattende salgs- og produkterfaring inden for VVS.

Vvs-projektafdelingen arbejder med større projekter og er typisk med helt fra installatøren vinder opgaver, over de første opstartsmøder, til projektet afleveres til bygherren.

Blandt opgaverne er koordinering af leverancer, så alle nødvendige materialer er til rådighed på det rigtige tidspunkt det rigtige sted, samt konvertering når et produkt skal erstattes af et andet, fx på grund af lagersituation.

VVS-projektkontoret har base i Lemvigh-Müllers administrationscenter i Kolding og arbejder med projekter over hele landet. Typisk har projektkontoret 120 projekter i drift ad gangen.

Find de innovative produkter fra Geberit på webshoppen