Login lemu.dk

Få adgang til over 300.000 forskellige produkter

Indtast din e-mail og få tilsendt din kode:

Fortryd
da
news image

Rekordhøj omsætningsvækst i håndværkerbutikker

En byggebranche, der buldrer af sted, kombineret med massive investeringer i købsoplevelsen skaber tocifret procentuel omsætningsvækst i Lemvigh-Müllers 23 håndværkerbutikker. Samme vækstbillede ses for onlineforretningen.

Der er gang i den i byggebranchen, og det høje aktivitetsniveau har været med til at give Lemvigh-Müllers 23 håndværkerbutikker et boost. I 2020 havde butikkerne en rekordstor omsætningsvækst på 20 pct., og i 1. kvartal i år har butikkerne haft en omsætningsvækst på hele 21 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år. Væksten er også resultat af et intensiveret kundefokus – der er fulgt op af massive investeringer:

Millioninvestering i kundeoplevelsen

”Vi investerer et tocifret millionbeløb i udviklingen af vores butikker med den gode kundeoplevelse som omdrejningspunkt. Den skaber vi ved at lytte til vores kunders ønsker og behov i forhold til fx beliggenhed, indretning, service og sortiment”, siger Peter von der Hude, salgsdirektør for Lemvigh-Müllers håndværkerbutikker.

Peter von der Hude
Peter von der Hude, salgsdirektør for Lemvigh-Müllers håndværkerbutikker
Helt konkret har alle butikkerne udvidet sortimentet med mange tusind varenumre. Hvilke nye varer, der er kommet på hylderne i de enkelte butikker, er besluttet i dialog med lokale kunder. Herudover har Lemvigh-Müller i tæt samarbejde med kunderne udviklet et nyt, visuelt indbydende butikskoncept, som gør det nemt for de travle håndværkere at navigere rundt mellem varereolerne, så de hurtigt kan få de produkter, der er brug for – og komme videre med opgaverne.

Vigtigt: Hurtigt og personligt

”Effektivitet er vigtigt for vores kunder. Vi skal have de rigtige varer på hylderne, og de skal være hurtige at finde. Samtidig skal der være mulighed for faglig sparring fra personalet. Den personlige kontakt er tillidsskabende og også meget vigtig for butiksoplevelsen”, siger Peter von der Hude.

Vil øge tilstedeværelsen

Konceptet bliver rullet ud i Lemvigh-Müllers butikker i forbindelse med nyåbninger og ombygninger og kan foreløbig opleves i Køge, Hillerød og Aarhus. Næste i rækken er håndværkerbutikken i Gladsaxe, som efter planen står klar til september. Den bliver 250 m2 større, går fra 10.000 til minimum 12.000 varenumre og udvider fra 35 til 80 p-pladser, fortæller Peter von der Hude og siger:

”Vi ønsker at øge vores tilstedeværelse i de større byer - med hovedfokus på København og omegn. Vi ser både på udvidelser og nyåbninger. Med den aktivitet, der er i byggebranchen særligt i hovedstadsområdet, har butikken i Gladsaxe stor strategisk betydning for os, og her forventer vi ekstra høj vækst”.

Bro mellem fysiske butikker og onlineforretning

Lemvigh-Müller har som del af sin nye strategi et mål om at blive digital frontløber og investerer et trecifret millionbeløb i digitalisering, herunder i udviklingen af sin onlineforretning. Det er noget, der sker i sammenhæng med udviklingen af de fysiske butikker, fortæller Søren Borg, Head of Customer Expericence:

”Vi har fokus på at bygge bro mellem de forskellige salgskanaler og skabe en sammenhængende oplevelse, uanset om kunderne handler i butikken, webshoppen, appen eller ringer til en sælger, og vi arbejder også på at bruge data til at skabe mere personaliserede, digitale oplevelser – også når man handler i vores butikker”.
Lemvigh-Müllers onlinesalg vækstede 8 pct. i 2020 og 13 pct. i 1. kvartal i 2021.

;